Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi

Általános Iskola

Matekos játék, játékos matek—képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok részére

Az Erasmus+ pályázat keretében 2023.07.23. - 2023.07.29. között első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen, a horvátországi Rovinjban. A képzés szervezője a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers.

Vasárnap délután a regisztráció után megismerkedtünk a tanfolyam résztvevőivel, és a trénerekkel. Később egy közeli étteremben vacsoráztunk, ahol kötetlenebb formában folytattuk az ismerkedést.

Hétfőtől kezdődött a tanulás. A délelőtt mindig két részből állt. A két nagyszerű trénerünk váltotta egymást. Oravecz Márta az 1-2. osztályban alkalmazható módszereket és játékokat ismertette  meg velünk, Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes pedig azokat a módszereket, amelyeket a 3-4. osztályos gyerekeknél lehet alkalmazni.

Az órák mindennap nagyon jó hangulatban teltek és nagyon gyorsan elrepült az idő. Újra gyerekeknek érezhettük magunkat, mindenki igazán beleélte magát a játékba, játékos tevékenységekbe. A feladatokhoz legtöbb esetben mi készítettük el az eszközöket, amelyeket roppan egyszerűen a gyerekekkel is elkészíthetünk, így még izgalmasabb lesz számukra a közös tevékenység. Sok játéknál kiemelt szerepet kapott a mozgás, a nagymozgástól kezdve a finommotoros mozgásig. Mindennap más-más témát jártunk körül, ismertünk meg.

Első nap a  cselekvő tapasztalatszerzés és a problémamegoldó gondolkodás kapott hangsúlyt  és  sok tájékozódást segítő játékot is kipróbáltunk.

Kedden a logikai készlettel ismerkedtünk meg és rengeteg játékos feladatot is kipróbáltunk ezzel az eszközzel.

362433755_6398902873559003_3742409784040959624_n.jpg

Szerdai nap főszereplője a dobókocka volt. Jó néhány számomra új játékkal ismerkedtünk meg. Kedvencem a Tenzi játék lett.

Csütörtökön a táblázatokkal, számegyenesekkel ismerkedtünk és a Sudoku játék több formájával, ami szintén a kedvencem lett.

Pénteken együttműködésre épülő tevékenységeket és játékokat próbálhattunk ki.

Nagyon köszönöm a szervezőknek és az oktatóknak ezt a tanfolyamot. Rengeteg új módszert, játékot tanultam és már nagyon várom, hogy alkalmazni tudjam a tanításban azt itt megszerzett tudást.

Töreki Edit

BESZÁMOLÓ  Mrázik-Bóbis Katalin

 Először volt lehetőségem részt venni Vonások és fogások, az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában alsós pedagógusok számára elnevezésű továbbképzésen Rovinjba. Nagyon vártam az utazással egybekötött tanulási lehetőséget.

Kép8kati.jpg

Erasmus pályázat keretében 2023. július 16-21-ig 1 hetes továbbképzésen vettem részt a Horvátországban, a továbbképzést a JUTAKI Bt. - Hungary Expert for Teachers and Students hirdette és szervezte meg, akiktől sok segítséget kaptam a felmerülő kérdéseimmel kapcsolatban.

 Július 16-án délután megismerkedtem a trénerekkel: Oravecz Mártával és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel, akiket magával ragadó, erős egyéniségeknek ismertem meg: Az első naptól kezdve az utolsóig nagyon sok módszertani megerősítést és új ötletet kaptam tőlük. A magyar tanítása alsó tagozaton komplex egységet alkot. Az olvasás és írás jelrendszerének tanítása mellett párhuzamosan fejleszteni kell a tanulók szóbeli kifejezőképességét, az olvasást, hallott és olvasott szövegek megértését, írás, szóbeli és írásbeli szövegalkotását. A tanfolyamon ezen területeket érintették és rengeteg gyakorlati, játékos feladatot mutattak be az előadók. Rávilágítottak arra a tényre, hogy mennyire fontos a tanulók érdeklődésének fenntartása a tanítás során, mely által a játszva tanulás mellett a gyermeki kifejező kedv ösztönösen megmarad, és kerülni kell az iskolai szorongás kialakulását. Érdekes volt hallani, tanulni más-más országrészekből érkező kollégák tapasztalataiból, egy-egy kérdésből sok konzekvenciát tudtam levonni.

Kép9kati.jpgA hét kellemes hangulatú volt, a délelőtti órák gyorsan elteltek, mert ténylegesen minőségi, aktív résztvevője lehettem a tanulási, a kommunikációs folyamatoknak. Köszönöm, hogy részt vehettem a példaértékű szakmai tudással rendelkező trénerek előadásain, bízom, hogy lehetőségem adódik még tanulnom tőlük.

Mrázik-Bóbis Katalin

Bacsáné Matus Eleonóra

Rovinj

2023.07.16-22.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák

 

 

Pedagógiai megújulás és tanári fejlődés a Nézsai Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola pedagógusainak

Erasmus + tanári mobilitás pályázatunk helyszíne a Horvátországi Rovinjban volt, a JUTAKI BT.- Hungary Expert for Teachers szervezésében.

Vasárnap délben érkezés után regisztráltunk a városi gimnáziumban, ahol az elkövetkező napokban a képzés is ott folytatódott. Megismerkedtünk személyesen is Véghné Juhász Krisztinával. Megbeszéltük az ebédelés menetét, illetve felvilágosítást kaptunk a lehetőségekről élőben is.

A délutáni órákban minden csoportnak találkozója volt a képzés oktatójával. Minket Uhrin Csaba várt, akivel bevonultunk a könyvtárba és igazából már kezdetét is vette az ismerkedés. A másfél órás mini csapatépítés után együtt mentünk a vacsorára, amely minden csoport számára különböző éttermekben volt. Mi egy nagyon hangulatos tengerparti étterembe kerültünk, ahol tovább folytathattuk az ismerkedést. Annyira jól sikerült ez az este, hogy nagy izgalommal vártam a másnapi képzés kezdetét.

Hétfőn reggel megérkeztünk és mindjárt bele is vágtunk a feladatokba. A neves ismerkedéssel kezdtük, ami nagyon jól sikerült. Végre nem egy névtáblával a mellünkön ismertük meg egymás nevét, hanem egy számomra nagyon szuper játékkal. Név+ valami rám jellemző gesztussal kellett bemutatkoznunk. Ezzel jó ideig eljátszottunk, sokat nevettünk, de a nap végére mindenkinek pontosan tudtam a keresztnevét. Játszottunk még a nevekkel a lebegő taps, pozitív névmozaik, új vezetéknév és névvesztés játékokkal is. A kő-papír-olló játék új értelmet kapott számomra. Sok mozgós feladat is volt, amiben nagyon sokat nevettünk. A nap végére azt éreztem, mintha napok óta ennek a csapatnak a tagja lennék és már régebben ismernénk egymást.

Kedden nagyon melegre érkeztünk a könyvtár termébe, a hőség és levegőtlenség szinte kibírhatatlan volt. Ennek ellenére próbáltuk nagyon jól érezni magunkat. Minden reggel gesztuskörrel kezdtünk, egy gesztussal kellett bemutatni az előző napi érzelmeinket. Ezen sokat nevettünk. Játszottunk a gombolyaggal, pókhálót készítettünk egymással, amelyben megosztottuk kedvenc, illetve kevésbé kedvenc élményeinket ez elmúlt időszakról. Kicsit furcsa volt szinte ismeretlen embereknek megnyílni, de utólag azt éreztem, hogy talán könnyebb is volt, mintha közvetlen ismerősnek mondanám. Ebben a játékban is közelebb kerültünk egymáshoz, jobban megismertük egymást. A szembecsukós játékkal tovább növeltük egymás felé a bizalmunkat. Összességében az egész nap kicsit lelkisre sikeredett, de ez szemmel láthatólag senkinek nem volt ellenére. A nap végére a melegtől jól lefáradtunk, délután kicsit el is pilledtem a szálláson.

Szerdán végre egy hűvösebb, légkondicionált termet kaptunk, egészen más hangulatban kezdődött a napunk. Szintén gesztuskörrel kezdtünk, ami mára már nagyon rutinossá és kifinomulttá vált. A papírral játszottunk egész nap, többféle játékban. Hajtogattunk a papírból egy ránk jellemző dolgot. Én egy papírcsónakot hajtogattam, mert nagy vágyam, hogy vitorlázzak. Miután ezt jól kibeszéltük, egy hógolyócsatával folytattuk a napot. Volt még robotháború szintén hógolyóval, illetve rabszolgajáték üzenetekkel. Csapatokba verődtünk és így egy képregényt rajzoltunk. Minden csapat egy jelenetet rajzolt, majd továbbadta és a másik csapatnak kellett tovább gondolni. A végén nagyon vicces rajzok kerekedtek, átbeszéltük, ki hogyan és mit szeretett volna közölni.  A hangulatgéppel pedig tényleg tetőfokára hágott a jó hangulat. Ez a nap is nagyon vidáman telt.

Csütörtökön empátiafejlesztő feladatokkal indítottuk a napot és igazából egész hosszan játszottunk különböző szerepekben. Játszottunk csapatban, párban, illetve egyénileg is. A páros és csapatjátékoknál már annyira tudtunk egymással játszani, hogy nem számított, ki kivel kerül össze, mindenki nagyon jól tudott együtt dolgozni. A napot toronyépítéssel zártuk, ami jó kis kihívás volt a csapatok számára. Végül mindenkinek sikerült nagyot alkotni.

Péntek reggel már éreztük, hogy eljött az utolsó nap, a búcsúzás ideje. Kedves üzeneteket írtunk egymásnak és telefonszámot, email címet cseréltünk. Azért természetesen még mindig jókat játszottunk, Csaba próbálta feldobni a hangulatot egy kis mozgós usi-busi játékkal. A búcsúzás pillanataiban azért összeálltunk még egy csoportképre is és megkaptuk a tanúsítványt az elvégzett képzésről. Itt valószínűleg a búcsú miatt is nekem is honvágyam kezdett lenni, főleg, hogy nem voltam még ennyi időt távol a gyerekeimtől. Este aztán megbeszéltük, hogy mennyit alszunk még a találkozásig. Lelkesen készültem a másnapra, mert nagyon vártam a hajózást.

Szombat reggel a reggeli után indultunk is a kikötőbe. Izgultunk, hogy az időjárás nem szól-e bele a programba. Szerencsére szuper időnk lett. A hajókra való beosztásnál már nem igazán találkoztunk a csapattársainkkal, de együtt lehettünk a kollégáinkkal, akik szintén részt vettek más képzésekben. Nagyon jó volt velük is újra találkozni és élménybeszámolót tartani, legalábbis nagy vonalakban. A hajókirándulás fantasztikus volt, még delfineket is láttunk. A mi hajónkon egy magyar hajóinas is volt, aki sok mindent mondott el a látható természeti kincsekről. A kis tengerparti falucska Vrsar meglátogatása után, ahol nagyon finomat fagyiztunk, kávéztunk, tovább mentünk egy fjordhoz. Ott szintén kikötöttünk és elkészítették a finom ebédünket, illetve lábat lógathattunk a vízbe, a bátrabbak pedig a hajóról ugrálhattak is. Az ebéd elfogyasztása után vissza indultunk. Miután szerencsésen visszaértünk a verőfényes napsütésben, nem sokkal később nagyon borús lett az ég. Még az óvárosban sétálgattunk és beszereztük az ajándékokat a hazaiaknak.

Összegezve a hetet nagyon jól éreztem magam, nagyon sokat tanultam, amit hasznosítani is fogok a munkámban és a magánéletben is. Nagyon nagy köszönet Véghné Juhász Krisztinának a szervezésért és, hogy bármikor a segítségünkre volt. Ez nekem nagy biztonságot adott. Bízom benne, hogy a jövőben is lesz még lehetőség ilyen továbbképzésre. Tudnék még választani magamnak.

Kép6robi.jpg

Asszertív kommunikáció - Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek.

írta: Benkó Róbert

Az első ERASMUS+ program amin részt vettem, az Rovinjba került megrendezésre 2023.07.30.-08.05. közötti héten. A tanfolyam címe: Asszertív kommunikáció - Hogyan kommunikáljunk hatékonyan és erőteljesen, és legyünk győztesek. A képzés rendkívül jól elő volt készítve, és a szervezés nem hagyott maga után kívánnivalót. A Jutaki Bt. hibátlanul szervezte meg a képzést.

A képzés azért keltette fel a figyelmemet, mert tisztában vagyok vele, hogy a megfelelő kommunikáció a tanári szakmában elkerülhetettlen, legyen szó diákkal, kollégával, intézményvezetővel vagy akár szülőkkel való kommunikációról. Bíztam benne, hogy a kurzus nagyon sok gyakorlatot, illetve technikai elemet fog tartalmazni. Nem kellett csalódnom! Trénerünk nagyon sokoldalú volt, és különböző, nagyon színes módszertani repertoárral érkezett közénk.

Szász Ramóna trénert, és a többi résztvevőt a kurzus első napján vasárnap délután ismertük meg, egy foglalkozás és az azt követő vacsora alkalmával.

A munka másnap délelőtt folytatódott Rovinjban található gimnáziumban. A tantermünk tágas és jól felszerelt volt, alkalmas arra, hogy a sok gyakorlati feladatunkhoz megfelelő teret biztosítson. A nap folyamán megismerkedtünk az asszertív kommunikáció jelentésével, és azzal is szembesültünk, hogy elválaszthatatlan az önismeretünktől. Kommunikációs csapdákat ismertünk meg, és rá kellett jönnünk, hogy az agresszív kommunikáció szavainak milyen hatása lehet a másik emberre.

Kedden az agresszív kommunikáció, és annak az ellenszereiről beszéltünk. Majd rátértünk arra, hogy mikor, miként is kell NEM-et mondanunk, miként kezeljük indulatainkat kommunikációnk közben. Rengeteg gyakorlati feladatot kombinálta Ramóna azzal, hogy szinte mindig más csoporttagokkal kerültünk párba, egy csoportba, így egyre jobban ráhangolódtunk egymásra. Nagyon jól összekovácsolódott a csoport.

A hét közepén már a belső igényeink, szükségleteink, érzéseink hatékony kifejezésénél tartottunk és ehhez kapcsolódott az asszertív testbeszéd. A testbeszédhez kapcsolódó gyakorlat volt talán a legszínesebb gyakorlatok egyike.

Csütörtökön miután tudatosult bennünk, hogy önazonosak csak megfelelő önismeret birtokában lehetünk, így önismereti gyakorlatokat végeztünk, illetve coach-on vettünk részt, amit én nagyon érdekesnek és izgalmasnak, sőt, megdöbbentőnek találtam. Nagyon élveztem ezeket a foglalkozásokat.

Pénteken összefoglaltuk a hetet majd végül olyan foglalkozások következtek, ami abban segít, hogy hogyan kapcsolódjunk, figyeljünk, illetve működjünk együtt azzal, akivel kommunikálunk, vagy éppen hallgatjuk.

Sajnos a szombatra tervezett hajókirándulás a rossz időjárási körülmények miatt elmeredt, helyette a délutáni csoporttal kiegészülve játékos foglalkozáson vettünk részt az iskolába.

Kép7robi.jpgRendkívül hasznosnak érzem az egész hetet, amihez természetesen hozzájárult, hogy nagyon sok kollégát ismertem meg az ország sok pontjáról, ugyanúgy, mint a határokon kívülről. A délutáni feltöltődéshez jobb helyszín talán nem is lehetett volna, mint ez a csodás Isztriai városka, színes házaival, felejthetetlen utcácskáival és csodás strandjaival.

Köszönöm a lehetőséget a Jutaki Bt-nek és a Tempus Közalapítványnak!

Benkó Róbert - Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola

Kép5zsuzsa.jpg

Játék-kaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai

Változatos játékokban megtapasztalt élmények alapján fogunk önmagunkhoz és diákjainkhoz közelebb kerülni. A gyakorlatban is megismert játékok rendszerező vizsgálata segít eligazodni napjaink gazdag játékkínálatában. Gondolkodunk arról is, hogy hol van tere a játéknak az iskolában, a gyermekek életében, és hogy milyen lehetőség van a játékidő megteremtésére.

A játékok soha nem látott mennyiségben és változatosságban vesznek körül minket. Mégis azt tapasztalhatjuk, hogy tanácstalanul és távolságtartással viseltetünk a játékok iránt. Valamikor régen játszottunk, de már “felnőttek” vagyunk. Se időnk, se alkalmunk nincs játszani. A gyerekek viszont szívesen játszanak, sőt igénylik az együttjátszást. A pedagógus jól teszi, ha kapcsolódást keres tanítványaihoz – s mi sem egyszerűbb mód erre, mint velük játszani. Fontos, hogy a játékra ne mint egy hasznos pedagógiai módszerre tekintsünk, melyet alkalmazunk a gyerekeken, hanem interakciós lehetőséget lássunk benne, ami áthidalja a pedagógus-diák közti generációs és társadalmi űrt. Persze a játékban egyenlő félként hatalmas tér nyílik a nevelésre és egyéb pedagógiai hasznokra is. Ahhoz, hogy ehhez a kapcsolódáshoz eljussunk, először felkutattuk saját játékos gyökereinket, megkeresve azt, hogy ki milyen játékos típus. Megpróbáltuk a játékokat egyszerű, ugyanakkor hasznos iránymutató szempontok szerint rendszerezni.

Nagyon jó, ha a pedagógus széles játékrepertoárral rendelkezik saját és tanítványai örömére, és mindig a megfelelő játékot tudják választani. A tanfolyamon sok játékot ismertünk meg, melynek a legtöbbjét ki is próbáltuk. Fontos szempont volt a tanfolyam játékkínálatában, hogy a legtöbb játék egyaránt élvezetet nyújt kicsiknek és nagyoknak, így a tanítványokkal játszás nem válik teherré, s így megvalósulhat a kapcsolódás. Egyrészt olyan jól bevált közösségépítő játékokat ismertünk meg, melyek segítenek a tanulócsoport közösségé formálásában. Másrészt nagyszerű ősi és modern játékok különlegességeit vettük górcső alá, melyekkel elsősorban a gyerekek kognitív fejlődését tudjuk segíteni. Ugyanakkor a hangsúly nem a fejlesztésen volt, hanem hogy ezeket a játékokat hogyan érdemes játszani a gyerekekkel. Foglalkoztunk azzal is, hogy milyen életkorban milyen játékokkal érdemes megkínálni a gyerekeket, illetve játékvariációkat ismerünk meg, és készítettünk el. A résztvevők nyitottak és jókedvűek voltak, mert játék volt bőven.

A képzés célja, célkitűzései a következők voltak: Játékokkal kapcsolatos attitűd formálása, fejlesztése

Új játékok megismerésén keresztül a pedagógiai munka támogatása megkönnyítése

Játékokra irányuló reflektív és rendszerező gondolkodás fejlesztése

A csoportunk nagyon nyitott volt minden játékra. Elsősorban a csoportos és közösségi játékokat részesítettem előnyben, hiszen egy osztályban ezekre van nagyobb lehetőség és szükség a közösségépítéshez.  Ezek a játékok egymás elfogadására és tiszteletére nevelnek.

Mentorunk Móricz Márk, nagyon jó munkát végzett a csoportunkkal, jókat és vidáman játszottunk, vitatkoztunk. Minden játékot ki akartunk próbálni és majd a munkánkba beépíteni.

Szívesen részt vennék ilyen képzésen a következő évben is.

Köszönöm a lehetőséget, kívánok továbbra is jó szervező munkát!

 Kucsera Andrásné

Projekt Alapú Tanulás (PBL)-Rovinj

Kép2csilla.jpg   

Az Erasmus+ program keretében részt vettem egy izgalmas továbbképzésen Horvátországban, Rovinjban, mely a projekt alapú tanítás előnyeivel és módszereivel ismertetett meg. A tanfolyam pontos címe: Projekt Alapú Tanulás (PBL) megvalósítása a tanteremben.  Az esemény célját magam részéről úgy fogalmaznám meg, hogy lehetőséget kaptunk mi tanárok, hogy elmélyítsük az innovatív oktatási módszerek iránti érdeklődésünket és képességeinket, és ezekkel az új ismeretekkel és módszerekkel pedig tovább tudjuk alkalmazni a saját oktatási gyakorlatunkban.

Július 16-án reggel hajnal 4.00-kor heten elindultunk a nyolcórás útra, több kisebb megálló után fél egykor meg is érkeztünk Rovinjba. Az iskolánkból erre a hétre többen is érkeztünk más-más tanfolyamra. Meglepett minket a nagy meleg, de szerencsére hamar akklimatizálódtunk. Az iskola megkeresése következett. Volt még idő a szállás elfoglalásáig ezért elindultunk felfedezni a várost és megebédeltünk. Az apartmanban jól esett a légkondicionáló hűsítő levegője. Délután visszamentünk az iskolába, ahol megismerkedtünk a csoporttársakkal. Rövid bemutatkozás után a napot közös vacsorával zártuk. A finom étel mellett jól esett a kötetlen beszélgetés a kurzusokat tartó külföldi tanárokkal és a résztvevő pedagógus kollégákkal, a szervezőkkel.

Kép3csilla.jpg

A második napon várt minket a hűvös, technikailag jól felszerelt terem. Megtudtuk Carrick Orsolya tanfolyamvezetőnktől, hogy mit jelent ez a módszer és mit fejleszthetünk vele. Többek között a tanulók kreativitását, kritikai gondolkodását, az együttműködést és a kommunikációt. Megismerkedtünk olyan kifejezésekkel, mint a Brainstorning, Deep learning, Driving Question, Mapping the project.

A további napokon a PBL módszer tervezési szakaszaival ismerkedtünk meg, majd ezt gyakorlati példába is átültettük. Azonos életkorú tanulókat tanító tanárok alkottak egy-egy csoportot és mindenkinek ki kellett találni egy projektet, aminek címet adtunk. A kitalált témákat meg is valósítottuk a gyakorlatban, ezáltal tapasztalatot szereztem a projekt alapú oktatás gyakorlati alkalmazásában. A projekt feltérképezésével Megismerkedtünk a Pitch prezentálás, azaz a „Frappáns üzleti bemutató” elemeivel, amit az ott létünk során kipróbáltuk és alkalmaztuk ezt egy feladatban. Többek között ismeretet szereztünk különböző alkalmazások megismerésével. Az én érdeklődésemet leginkább a mesterséges intelligencia használata keltette fel.

Kép4csilla.jpgÖrülök annak, hogy részt tudtam venni a képzésen és tovább bővítettem szakértelmemet ezen a téren is. A szlovák nyelvtudásomat a szláv nyelvcsaládi rokonnak köszönhetően horvát nyelvterületen hasznosítani tudtam a szálláson, éttermekben és boltokban.

Úgy érzem, hogy ezeket a készségeket, amelyeket ezen a képzésen szereztem, hasznosítani tudom a mindennapi tanításban. Az újonnan elsajátított módszerek és technikák lehetővé teszik számomra, hogy hatékonyabb és élvezhetőbb tanulási élményt nyújthassak a tanulóknak. Sok kollégával ismerkedtem meg, a kapcsolatot a facebook oldalon tudjuk egymással tartani. Köszönöm a Jutaki Bt. Hungary Expert vezetőjének, Véghné Juhász Krisztinának, hogy ilyen profi módon megszervezett mindent, köszönjük a fakultatív programokat is. Itt nem állunk meg, mindenképp kihasználjuk a további pályázati lehetőségeket, és reméljük a jövő évben is eljuthatunk további továbbképzésekre.

                                                                                                                                                 Mezei Csilla

 

Kalandra fel! – IKT a tanórákon 2.0 képzés, Rovinj, Kruzslikné Pintér Beatrix

Az Erasmus+ pályázat keretében 2023.07.30 - 2023.08.05. között első alkalommal vettem részt külföldi pedagógus továbbképzésen, a gyönyörű Rovinj városában. A képzés szervezője a JUTAKI BT. – Hungary Expert for Teachers. A szervezés és a lebonyolítás is tökéletes volt.

A Kalandra fel! – IKT a tanórákon 2.0 című képzésen vettem részt. A kurzus vezetője Krizsán Pál mesterpedagógus, digitális szaktanácsadó, aki széleskörű szakmai tudással és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik az oktatást támogató alkalmazások területén. Lelkesedésével, humorával, segítőkészségével élménnyé tette a tanulás folyamatát.

A képzésnek egy csodálatos iskolaépület szolgált helyszínéül, tágas és jól felszerelt légkondicionált termekkel. A remekül megszervezett kurzus az első napon, vasárnap egy általános ismertetővel kezdődött, majd egy ismerkedési esttel folytatódott egy helyi étteremben, ahol nagyon finom vacsorát kaptunk.

Ezen a kurzuson továbbfejlesztettük tudásunkat a kollaboratív felületek, tabletek tanórai használatával kapcsolatban. Több nagyon hasznos oktatástechnológiai platformmal ismerkedtünk meg. A hét folyamán olyan alkalmazások használatát sajátítottuk el, amelyek megkönnyítik a képek, videók, virtuális túrák további hivatkozásokkal és információkkal való kiegészítését. Betekintést kaptunk a szerzői jogi rendszer, Creative Commons alkalmazásába, és több a témát érintő kérdést beszéltünk meg. Új, a tanulói kreativitást fejlesztő játékos alkalmazásokkal, webes felületek használatával ismerkedtünk meg. A multimédia témaköréhez tartozó alkalmazások használatával is foglalkoztunk, hang- és video fájlokat szerkesztettünk. 


IKT eszköztáram sok új programmal gazdagodott, melyek segítségével multimédiás, interaktív, webes tartalmak készíthetők. Játékos tanulásra, motiválásra, gyakorlásra, prezentálásra, kreativitás fejlesztésére kitűnően alkalmasak.

     

A képzés ideje alatt nagyon hasznos applikációk használatát sajátítottam el, melyek segítségével érdekesebb, látványosabb, s nem utolsó sorban hatékonyabb lehet az ismeretszerzés folyamata.

Sok élménnyel és tudással gazdagodtam, megtekintettem Rovinj város fő nevezetességeit, gyakorolhattam idegen nyelvi tudásomat. A különböző területekről érkező kollégákkal hasznos tapasztalatcserét valósítottunk meg, az együttműködés során szakmai kapcsolatok alakultak ki közöttünk. Rovinj tökéletes helyszínül szolgált a kulturális ismeretek szerzésével összekötött szakmai továbbképzésre. Köszönöm a szervezőknek, Véghné Juhász Krisztinának és munkatársainak a kiválóan szervezett, professzionális munkájukat, és segítőkészségüket!

Szádoczkiné Miklián Mária 

Rovinj

2023.07.23-29..

KA122-SCH-7A1AB4E3

 

Matekos játék, játékos matek - képességfejlesztő tevékenységek, játékok, feladatok alsós pedagógusok számára

Iskolánk, a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola, a 2022/ 2023-as tanévben jelentkezett először az Erasmus + programra. A továbbképzést  a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért”szervezte Rovinjban.  Csodálatos napokat töltöttem ebben a gyönyörű, az Adriai-tenger által ölelt kisvárosban július 23-29. között.

A szervezés tökéletes volt. A koordinátoroktól minden segítséget megkaptunk ahhoz, hogy az induláshoz szükséges előkészületek és a szükséges dokumentumok rendben legyenek. A hét nap alatt is nagyon gyorsan és lelkiismeretesen segítettek a felmerülő kérdések, problémák megoldásában. Szervezett kirándulások, túrák, városlátogatások színesítették a  programot, melyeken lelkesen részt is vettem. Így megismerkedtem Motovun, Grozsnjan, Porec és Pula látnivalóival is. A kirándulásokra idegenvezető kísért el, így lehetőséget biztosítottak a környék történelmének, kultúrájának, természeti kincseinek megismerése. A fennmaradó szabadidőmben pedig késő estig Rovinj szűk utcáit jártam és szívtam magamba az olaszos hangulatú kisváros hangulatát.

A hét napos kurzus első napján a regisztráció után megismerkedtünk Véghné Juhász Krisztinával, aki már a pályázat időszakában óriási segítségünkre volt, a trénerekkel, Oravecz Mártával és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnessel, a Jutaki Bt. több munkatársával, és természetesen a csoporttársainkkal is. Ismerkedési estre invitáltak minket, amely egy helyi étteremben vacsorával zárult. Nagyon jónak tartottam, hogy ismerkedésként nem csak szakmai dolgokról, de magunkról is beszélgethettünk kötetlenül.

Hétfőtől péntekig 8,30- 12,45-ig „tanultunk”. Először is tisztáztuk a játék, és a játékos feladat közötti különbséget. Két trénerünk – már az is nagy izgalommal töltött el, hogy tőlük fogok tanulni, hisz igazi szaktekintélyek – jól felépített tematika alapján tartották az előadásokat. Számos, a hatékony tanulást segítő játékos feladattal, matematikai játékkal ismerkedtünk meg. Ezek a feladatok nagyon sokszor a logikai lapok, a színes rudak, dobókockák felhasználásával történtek, de megerősítést kaptam arról is, amit az elmúlt években én is vallottam: egy háztartásban fellelhetők olyan eszközök, melyek felhasználásával játékos szemléltetőeszközöket készíthetünk, melyek segítségével kézzelfoghatóbbá válnak matematikai összefüggések. A játékok mellett nagyon sok matematikai fejlesztőeszköz megismerésére, használatának begyakorlására is lehetőségem volt. Az alap az volt, hogy minden a kisiskolások életkori sajátosságaira épül. Tapasztalatokat cseréltünk, megosztottuk egymással a jó gyakorlatokat. Lehetőség volt arra is, hogy egy-egy általunk jól bevált játékot megtanítsunk egymásnak. A legtöbb játékot mi is eljátszottuk, és nagyon jól szórakoztunk. Szombaton a kurzus egy csodálatos hajókirándulással zárult.

Rendkívül tartalmas hetet, csodás napokat töltöttem Rovinjban. Köszönet érte a szervezőknek s mindenkinek, aki munkájával hozzájárult. Remélem a következő években lesz még lehetőségem további Erasmus képzéseken részt venni.

Fábiánné Oláh Zsuzsanna

Rovinj

2023.07.16-22.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Inkluzív nevelés, oktatás

zsuzsié.jpg

2023. július 16. és 23. között vettem részt Rovinjban a Jutaki Bt. által szervezett "Inkluzív nevelés, oktatás" című tanfolyamon. Izgatottam vártam ezt a hetet. Egyrészt mert nagyon kíváncsi voltam, milyen formában "kapjuk" majd az oktatást, mennyire lesz száraz vagy inkább gyakorlatorientált a képzés. Másrészt pedig nagy kalandnak ígérkezett ez a néhány nap, hiszen családommal együtt indultunk útnak.

Érkezésünkkor szinte mellbevágó volt a fülledt, páradús levegő, de a panoráma kárpótolt bennünket, alig tudtunk betelni a tenger látványával és a városka hangulatával. Vasárnap délután a kurzus regisztrációval,majd egy rövid ismerkedéssel indult. Bemutatkoztak oktatóink illetve a csapat többi tagja. A többség a pesti tankerületekből érkezett, de hárman egészen Gyimesből (Erdély) utaztak idáig, jómagam pedig Nézsáról, Nógrád megyéből. Sokszínű csapat alakult ki, akik minden korosztályban érintettek óvodától a középiskoláig. Az estét egy közös vacsorával zártuk. 

Oktatóink -Kókayné Lányi Marietta és Vajna Kinga - a Gyermekek Háza alternatív iskola tanítói. Rögtön mély benyomást tett rám, hogy kiemelkedő elméleti tudásuk mellett saját tapasztalataikból is merítenek, és próbálják nekünk is átadni mindezt.

Első napunk mottója "Fontos vagy". Játékos feladatok segítségével ismerkedtünk egymással,illetve a kurzus főbb témaköreivel. Integráció, inkluzió fontosságáról beszélgettünk,ki hogyan éli meg ezt saját munkája során. Ami különösen tetszett, hogy rengeteg gyakorlati ötletet, tippet kaptunk,amit mi is "használhatunk", beépíthetünk a mindennapok során, akár alsós tanítóként, szakos tanárként vagy épp pegadógiai asszisztensként dolgozunk.
Másnap megtekinthettünk egy filmet, amiben bemutatták oktatóink a Gyermekek Háza alternatív általános iskolát és gimnáziumot. A film elemzése kapcsán beszélgettünk az inkluzív nevelés főbb vonalairól, a befogadó iskola jellemzőiről. Amit kiemeltek számunkra, hogy "A differenciálás alapja a gyermek ismerete." Ez a mottó valóban átszövi mindennapjaikat, az iskola, a tantermek kialakítása lehetővé teszi a kiscsoportos vagy akár egyéni foglalkozásokat tanóra közben is.
Szerdán főként a tanári módszerekről kaptunk elméleti és nagyon sok gyakorlati oktatást. Beszéltünk a kooperatív módszer és projektmunkák hatékonyságáról, valamint megismertük a többszörös intelligencia fogalmát. Mindezt sok-sok, a saját bőrünkön is megtapasztalt feladattal, játékkal tettük még színesebbé. Nagyon kreatív, jó humorú, egymásra odafigyelő csapatokká szerveződtünk.
Mindazt a tudást,amit eddig kaptunk, a következő napon még jobban igyekeztünk elmélyíteni és a gyakorlatba átültetni. A differenciált rétegmunka felépítését magunk is gyakorolhattuk, feladatunk egy tanóra megtervezése volt a tanult szempontok alapján. Rendkívül összetett feladat ez a mindennapokban, de egyik oktatónk mondata különösen megragadta figyelmem: " Ezek a tanult módszerek nagyon időigényesek az oktató számára, viszont a vele kapott kompetenciák -a gyermek részére- egy életet határoznak meg."
Végezetül azzal zártuk pénteken a tanulásszervezési részt, hogy meghallgattuk, átbeszéltük a kis csoportokban megtervezett tanórákat. Kölcsönösen sok ötletet adtunk át így egymásnak. Ezután betekintést kaptunk az aktuális törvényi rendelkezésekbe, főként az SNI-vel és BTMN- nel küzdő tanulók oktatásával kapcsolatosan, melyek ismerete adott esetben nagyon hasznos lehet.


Visszatekintve a hétre...egy nagyon intenzív, hatékony oktatás részese lehettem egy vidám, nyitott csapat tagjaként. Külön kiemelném, hogy a hét során bármilyen kérdésünk merült fel, akár a tanfolyammal, akár a helyi sajátoságokkal, programokkal kapcsolatban (pl. merre találunk strandot, hajókázási lehetőséget, éttermet, mit érdemes megnézni a városban),  a szervezők azonnal és készségesen segítettek nekünk. Ezúton is köszönjük!

Annak ellenére, hogy családdal érkeztem, nem volt túlságosan megterhelő az oktatáson részt venni, hisz a délelőtti órák után volt lehetőségünk szabad programra is. Kiélveztük a tenger adta lehetőségeket, búvárkodtunk, hajókáztunk, és este naplemente után nagyokat sétáltunk Rovinj óvárosában. A hőség miatt kirándulásra kevesebb alkalmunk adódott kicsi gyerekekkel, de azért Pula kikötőjét és a fantasztikus kolosszeum látványát nem hagytuk ki. 

Remélem, lesz alkalmunk visszajönni ide, és bátran ajánlom másoknak is!

Pazsitni Tünde

Rovinj

2023.07.16-22.

KA122-SCH-7A1AB4E3

 Vonások és fogások -  Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában 

1.jpg

Az ERASMUS + program keretén belül a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola tanítójaként 2023. július 16-22-ig lehetőségem volt részt venni egy igazán izgalmas és rendkívül hasznos képzésen a Horvátországban, csodálatos Isztriai- félsziget egyik legszebb városában, Rovinjban. A továbbképzést a „JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért” szervezte.  A tanfolyam címe: Vonások és fogások- Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelv tanításában.

A képzés a helyi gimnázium patinás épületében zajlott, ahol minden terem légkondicionált, így a júliusi melegben is kellemes környezetben tölthettük a képzés napjait.

A magyar nyelv és irodalom tantárgy az alsó tagozaton, az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszában komplex egységet alkot. Az olvasás és írás jelrendszerének tanítása párhuzamosan folyik a többi nyelvi készség és képesség, a szóbeli és írásbeli nyelvhasználati területek (beszéd, olvasás, hallott és olvasott szöveg értése, írás, helyesírás, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) folyamatos fejlesztésével.
Az általam választott tanfolyam ezen területek közül a kevésbé népszerű, gyakran kitartó és nagy erőfeszítéseket igénylő írás, helyesírás, szó- és írásbeli szövegalkotás területek tanítását helyezte a középpontba.
A program 7 napból állt. Rengeteg színes kreatív feladatot ismerhettem meg, különböző játékos módszert mutattak be, melyeket könnyedén beilleszthetünk a mindennapjainkba, ezáltal is színesítve a tanórákat.

Szerencsésnek érzem magam mivel két fantasztikus pedagógustól tanulhattam ezen a tanfolyamon. A mentoraink Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes és Oravecz Márta voltak. Magas szintű szakmai tudásuk mellett nagyon kedves, barátságos, szimpatikus pedagógusok.

2.jpg

Már az első napon rengetek ráhangoló játékkal vártak bennünket, hiszen céljuk a tevékenységgel és játékkal támogatott anyanyelvi neveléshez bővíteni ismereteinket. A barátságos légkörben tartott órákon olyan szervezési feladatokkal, képességfejlesztő tevékenységekkel, játékokkal ismerkedhettünk meg, amelyek nagy segítséget nyújtanak nekem abban, hogy a 6-10 éves gyermek aktív résztvevője lehessen a kommunikációnak tanóráimon. Az írástanítást az alapoktól egészen a kész szövegekig végig kísértük. Különböző finommozgás fejlesztésen, tájékozódás fejlesztésén, betűkön keresztül jutottunk el a szavakkal, szószerkezetekkel, mondatokkal és mondattömbökkel foglalkozó játékokig.

3.jpg

A csoport nagyon motivált és nyitott volt a játékos feladatokban való részvételre ill. a közös munkára. A tanórák nagyon jó hangulatban teltek.

4.jpg        5.jpg


A színvonalas órák mellett mindenképp írnék néhány sort a képző által szervezett fakultatív programokról is, amelyek már az első nap elkezdődtek és nagyon jónak bizonyultak. Már érkezésünk napján egy közös vacsorát szerveztek, amin mindenki részt vett így már az első nap is ismeretségek kötődtek más országok pedagógusaival is. Részt vehettünk egy egész napos hajókiránduláson, ezáltal megcsodálhattuk az Isztriai- félsziget nyugati részén található Vrsar városát.

6.jpg

A tanórák után lehetőségem volt a történelmi óváros felfedezésére, ami gyönyörű a maga csinos boltjaival és kis művészeti galériáival, éttermeivel, kávézóival. Színes házak, szorosan egymás mellé épített épültek, és keskeny, romantikus sikátorok szövik át az óvárost, ami engem nagyon lenyűgözött.

7.jpg

Meglátogattam a halászkikötő a Szent Eufémia-templomot, ahonnan fantasztikus kilátást nyílt a kéklő tengerre.

Egyik délután Pulába utaztunk, ahol az ókori arénát látogattuk meg.

8.jpg

Néhányszor sikerült kijutnom a helyi piacra is, és nem utolsó sorban rátalálni, szebbnél szebb tengerpartokra, ahol hűsölni lehetett.

Felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Köszönöm Erasmus+, hogy ennek a programnak részese lehettem. Remélem hamarosan visszatérhetek.

9.jpg

Sztankóné Steflik Éva

Rovinj

2023.07.16-22.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák

szKép1.jpg

Pedagógiai megújulás és tanári fejlődés a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola pedagógusainak

Erasmus + tanári mobilitás pályázatunk helyszíne a Horvátországi Rovinjban volt, a JUTAKI BT.- Hungary Expert for Teachers szervezésében. Azért választottam a csapatépítés kurzust, mert fontosnak tartom intézményem humán erőforrását, és a tanult technikák segítenek a dolgozók összekovácsolásában.

A képzésünk helyszíne a városközpontban lévő gimnázium, ahol a különböző termekben történtek a tanári továbbképzések.

Érkezés és regisztráció után a kurzusunk vezetője, Uhrin Csaba az iskola könyvtárába invitált bennünket, ahol a bemutatkozás után különböző ismerkedést segítő játékokat tanultunk, mint a gesztuskör, a lebegő taps, az alliteráló nevek,  így az esti vacsorára a csoport minden tagjának nevét megjegyeztem már, és magamról is tanultam valamit. A képzésen külföldről érkezett kollégákat is megismerhettünk és lehetőség volt a tapasztalatcserére is.

Az intézményünk szlovák nemzetiségi gyökerekkel büszkélkedik, így a csoportunkból többen érdeklődtek az intézményünkről, ez volt az asztaltársaságunk szerveződésének oka is. Jó hangulatban költöttük el a vacsorát a rovinji kikötőben, egy tengerparti étteremben.

szKép2.jpg

Kolléganőmmel már nagyon vártuk a hétfői napot, ami nem okozott csalódást. Csoportokat alapítottunk, amelyben egy hőst és annak szuper képességeit találtuk ki. Született így Hétköznapi hős és Speedy Rovinjez is. A különböző gyakorlatok végén a hasznosítás lehetőségeit is volt alkalmunk összeállítani. A tanult játékokból a pedagógiai gyakorlatomban a Kő-Papír-Ollóval fogom a tanév elején a diákjaimat megismertetni. A szervezők az ebédelés lehetőségét is nyújtották, amelyet a szálláson fogyasztottunk el, és a délutánt a tengerparton töltöttük.

Kedden a  hangulatkör után ölelkező fogót, és gombolyagjátékot játszottunk, amelynek a jelentőségét is megvitattuk. Ebben a programban nekem a Bomba-Pajzs játék keltette fel az érdeklődésemet, mert a csoportszerepek itt nagy jelentőséget kapnak. Ebéd után intézményem pedagógusaival és családjaival kirándultunk, strandoltunk.

Szerdán a kurzus kezdetén mindenki kapott egy A4-es lapot, amelyből hajtogatni kellett valami rá jellemző formát. Nagyon vicces produktumok születtek. A rekkenő hőségben Hógolyó csata és Robotháború vette kezdetét. A gyakorlat során tapasztalhattuk, hogy a kollégáink színészi tehetséggel megáldottak. A képzés második felében egy olyan feladatot kaptunk, ahol képregényt kellett készítenünk közösen. A játékot a saját repertoáromba is felvettem és alig várom, hogy kipróbáljam. A délutánt Rovinj óvárosában töltöttük.

Csütörtökön empátiafejlesztő feladattal kezdtük a napot, amelyben én a vendég voltam. A kijelölt szerepemben jól éreztem magam. A csoportgyakorlat egy toronyépítő feladat volt, amelyben jól tudtam együtt dolgozni a kollégákkal.  A nap végén Pula csodás városában  kirándultunk, a város különlegessége, hogy az óvárosban nagyon sok helyen, szinte eredeti állapotukban megmaradtak a római műemlékek, mint az Amfiteátrum, az Ikerkapu, és Minerva temploma.

Pénteken már a búcsú hangulata lengte be a képzés napját, több szívünknek kedves gyakorlatot idéztünk fel. Közös rajzot készítettünk, egymás hátára rajzoltunk. Trénerünk kiemelkedő munkája motivál bennünket a tanult gyakorlatok adaptálására.

szKép3.jpg

Majd üzenetet írtunk a résztvevőknek, amelyet én is szeretettel őrzök.

szKép4.jpg

Trom Kata idézete jutott eszembe erről a hétről: a derű az egyik legnagyobb kincs, amely valóban gazdaggá teszi az embert. Amikor lelkünket vidámság járja át, lényünk mintha kitágulna: befogadóbbá válunk a világra.

Szombaton közös hajókirándulás következett, ahol a csoportok résztvevőivel még beszélgethettünk, email címet, telefonszámot cseréltünk. A hajón mediterrán ebédet ettünk, amelyet a matrózunk sütött nekünk. A kikötőben elbúcsúztunk és megígértük, hogy jövőre veletek ugyanitt találkozunk.

Köszönjük Véghné Juhász Krisztinának és kollégáinak szervező munkáját, mert az ő segítségükkel lehetőségünk nyílt módszertanunk megújítására.

szKép5.jpg

Erasmus +

Írország, Dublin

2023. július 1-8.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Kurzus: Language & Culture Experience

Pedagógiai megújulás és tanári fejlődés a Nézsai Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola pedagógusainak

Iskolánk az idei tanévben először nyert Erasmus+ pályázatot, aminek keretein belül alkalmam nyílt Írországba látogatni. A kurzus fő fókusza az ír kultúra megismerése és a nyelvfejlesztés volt, különböző innovatív módszerek alkalmazásával.

Július első napján utaztunk Írországba, és bár ez két nappal a tanfolyam kezdete előtt volt (szombaton), végül örülök, hogy emellett a repülő járat mellett döntöttünk, mert így a vasárnapi napunk szabadon telhetett a város -legalább minimális- feltérképezésével. Megnéztük, hogy a szállástól hogyan jutunk el a nyelviskoláig, ami majd a tanfolyam helyszíne lesz, illetve ellátogattunk a Phoenix parkba. Ez utóbbi Európa legnagyobb városi parkja (nem is sikerült végig bejárnunk J) és egyedülálló abban a tekintetben is, hogy a parkban szabadon élő szarvasokkal, lehet találkozni, akik teljesen hozzá vannak szokva a látogatókhoz, így nagyon közel engedik magukhoz őket. Sajnos nekünk nem volt ekkora szerencsénk, elkerültük az állatokat, cserébe viszont barangolás közben megnéztünk egy éppen zajló lovaspóló meccset. Mivel élőben még sosem láttam ilyet, nagy élmény volt, annak ellenére, hogy csak nagyjából tudtuk követni, mi történik a pályán. A parkban ízelítőt kaptunk az ír időjárásból is – még épp időben, hogy beszerezzük a további napok alapdarabját, egy esőkabátot. :)

Hétfőn aztán megkezdődött a tanfolyam. A csoportunkban spanyol és német kollégákkal voltunk, illetve velünk kezdett még egy budapesti kolléga is. Az oktatónk, Lucia, egy sokat mosolygó, segítőkész tanár volt, akivel hamar találtunk kapcsolódási pontot: Szlovákiából költözött évekkel ezelőtt Írországba, így nagy érdeklődéssel fogadta, hogy egy szlovák nemzetiségi általános iskola tanáraiként érkeztünk.

A kölcsönös bemutatkozás után nyelvi játékokkal nyitottunk. Ezeket különösen hasznosnak érzetem, mert ahogy egy angol órán, itt is sok különböző nyelvi szinten álló „diák” volt, a játékok viszont olyanok voltak, amikbe minimális nyelvismerettel is be lehet kapcsolódni, sőt, sikerélményt lehet szerezni. A délelőtt első fele hamar el is repült, majd a szünet után Lucia ismertette a heti feladatunkat: egy blogot kellett közösen készítenünk ami a dublini élményeinket, tapasztalatainkat mutatja be. Ez a projekt feladat új kihívást jelentett, mert a blogszerkesztés eddig ismeretlen terep volt számomra. De mivel a többiekkel hamar megtaláltuk a közös hangot, bizakodóan vágtam neki a feladatnak.

A hét többi napján hasonlóképpen telt a délelőtt, mint hétfőn: sok játékos nyelvfejlesztő feladatot vettünk (ezeknek külön örültem, mert mind jól használhatók gyerekekkel), illetve végeztünk online feladatokat, játékokat is. Ezeken keresztül ismerkedtünk meg Írország nyelvi sajátosságaival, történelmével és kultúrájával, népmese hagyományaival, legendáival. Az órák gyakorlat központúak voltak, és mivel a csapat vidám, aktív társaság volt, a hangulat is mindig jó volt. A különböző játékokat, módszereket örömmel próbáltuk ki, segítettük egymást és közösen ötleteltünk. A délelőtti blokkok záró része mindig az volt, hogy a blogunkon dolgoztunk, ami a hét végére egy színes úti naplóvá állt össze, tükrözve mindannyiunk élményeit.

 

 Kép1.jpgKép2.jpgKép3.jpgKép4.jpgKép5.jpg
   

 

A napok azonban nem értek véget a délelőtti órákkal: délutánonként szervezett programokon vettünk részt több napon is. Hétfőn körbe vezettek Dublin belvárosában, ahol megnéztük a főbb nevezetességeket – csak egy gyors bemutató volt, hogy tudjuk, mit kell újra, jobban megnézni a héten. J Viszont ezen a sétán keveredtünk el ahhoz a helyhez, ami az egyik kedvencem lett: a Love Lane-hez.

     Love Lane

Kép6.jpg                        Kép7.jpg

Kedden egy Dublin melletti kisvárosba, Howth-ba látogattunk spanyol csoporttársainkkal. Gyönyörű tengerparti ösvényen (a másik kedvencem J) sétáltunk, és az időjárás is kegyes volt – annyira még a nap is kisütött, hogy szivárványt rajzolt a tenger fölé.

Kép8.jpg

Szerdán a GPO múzeumot, csütörtökön a Dubliniát látogattuk meg. Mindkét múzeum az ír történelem egy - egy fontos állomásának állít emléket: előbbi az 1916-os húsvéti felkelésnek, utóbbi a hódító vikingeknek, és a középkori életnek.

Csütörtökön a Szent Patrik Katedrálisba is ellátogattunk, ahol különösen tetszett, hogy sok különböző korból származó emléket vonultat fel, és még egy interaktív, kisebbek számára kialakított kiállításrész is van – mindez egy templomon belül!

Kép9.jpg               Kép10.jpg

 

GPO

Dublinia

 Kép11.jpg           Kép12.jpg

 

Szent Patrik Székesegyház

Kép13.jpg                                       Kép14.jpg

Kép15.jpg

Pénteken aztán eljött a búcsúzás ideje: lezártuk és publikáltuk a blogunkat, és hivatalosan véget ért a kurzus. Lucia zárásképpen elmondta, hogy a csapatmunkánk és aktivitásunk kiemelkedő volt, ami látszik is a végeredményen. „Like a house on fire” -így jellemezte a csoportot, ami annyit tesz, hogy nagyon könnyen összebarátkoztunk, és különösen jó hangulatban tudtunk együtt dolgozni.

Kép16.png   Kép17.png

Számomra is hasonló élmény volt a kurzus, mint ahogy Lucia leírta. Szuper csapat jött össze, és úgy érzem sok mindennel gazdagodtam köztük, nem csak nyelvi, módszertani szempontból. Minden kultúra, mentalitás más és más. Ezt megtapasztalni, tanulni tőlük valamit – számomra ez volt az első Erasmus+ mobilitásom egyik fontos élménye. A Dublinban töltött hét fényében biztos vagyok benne, hogy ha adódik, a jövőben is, élni fogok a mobilitási lehetőséggel. Rengeteg hasznos élménnyel, ismerettel és módszerrel gazdagodva térhettem haza, de tudom, hogy mindig van következő lépcsőfok. 

Antalics -Sebján Katalin

Erasmus +

Írország, Dublin

2023. július 1-8.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Kurzus: Language & Culture Experience

Pedagógiai megújulás és tanári fejlődés a Nézsai Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola pedagógusainak

 

Szerencsésnek érzem magam, hogy az iskolánk nyertes Erasmus+ pályázatnak köszönhetően lehetőségem nyílt angol nyelvterületre ellátogatni, egy különleges szigetország fővárosába, Dublinba. A kurzus fő célja, hogy a nyelvi készségeket fejlesztése mellett az ír kultúrával is megismerkedjünk.

Kép18.jpg       Kép19.jpg

Az utazást természetesen repülőgéppel tudtuk megszervezni és a komfortos utazás érdeke miatt már a szombati nap folyamán Dublinba repültünk. A budapesti repülőtéren izgalmakkal, kérdésekkel, némi bizonytalansággal várakoztunk, ami viszonylag a repülőgépen is folytatódott, hiszen nem igazán tudtuk, hogy mi vár bennünket a tengerentúlon. (Szerencsére nem volt annyira messze, mint az Óperenciás tengeren is túl… 😊). A dubilni reptérről gyorsan, könnyedén a városba, a szállásunkhoz keveredtünk, ahol nagyon kedvesen és segítőkészen vártak. A szobákat elfoglalva, picit megpihenve, majd erőt nyerve elkezdtük a környéket felfedezni és megkeresni az nyelviskolát, ami a következő napok alapvető helyszínéül szolgált.

Kép20.jpg

Vasárnap ellátogattunk a Phoenix parkba, mely Európa legnagyobb parkjaként ismert. A park számtalan élményt nyújtott botanikus kertjével, történelmi helyszínivel, kis kávézóival. A park nevezetessége, hogy hatalmas szarvas állománya szabadon él a parkban, azonban sajnos velük nem találkoztunk. A parkban a sport szerelmeseinek is számtalan lehetőség kínálkozik, mi a lovaspóló mérkőzés nézői lehettünk, ezért árgus szemekkel igyekeztünk megérteni a játékot, mely szenzációs élmény volt.

Az időjárás mindennap mind a négy arcát megmutatta, éjszaka tél volt, majd megismerkedtünk a szeles, borongós, esős ősszel, majd körülbelül 14 órától bemutatkozott a tavasz és nagyjából 20 órától kezdődött a nyár…így gyorsan alkalmazkodnunk kellett ehhez a bohókás, Kép21.jpg

hűvös időjáráshoz, be is szereztük a következő napok alapvető ruhadarabját: az esőkabátot, hiszen, ahogy a képen is látható sütött a nap és esett az eső.

A nyelviskolában hétfőtől péntekig a napjainkat a mindig mosolygós és vicces oktatónkkal kezdtük, ahol az írországi kultúráról, Dublin és a környékének látnivalóiról, illetve az utóbbi évek változásairól kaphattunk új ismereteket. A tanfolyamon igazán multikulturális csapat jött össze, hiszen német és spanyol kollegákkal alkottunk egy csapatot, és az oktatónk, a csapatvezetőnk pedig szlovák származású hölgy volt. Nagyon könnyedén megtaláltuk a közös hangot, sokszor azonos volt az érdeklődési körünk, ennek köszönhetően gördülékenyen ment a közös projektmunka is, a blog készítés, ami számomra új informatikai ismeret volt. A nap mindig izgalmasan indult, az oktatónk mindig egy-egy vicces nyelvfejlesztős, illetve kvízekkel ébresztett minket, majd online felületeken teszteltük a mindennapi új ismereteinket.

Kép22.jpg

A tanfolyamon egymás oktatási rendszerének, módszerének megismerése mellett, az ír kultúrával kezdtünk el ismerkedni. Amennyire színes az időjárás Írországban, annyira színes az ottani élet is. Az oktatónk mindennap egy-egy témakörrel várt bennünket az ír kultúra nevezetességeivel, gasztronómiájával, legendáival, népmeséivel és művészetével kapcsolatosan. Az ismeretszerzés után mindig kaptunk lehetőséget a blog közös alkotásában, melyre minden délután kerestük, gyűjtöttük a szükséges információkat, készítettük a képeket.  A tanfolyam legviccesebb eseménye talán az ország másik hivatalos nyelvének, az ír nyelv megismerése volt. Sajnos jelenleg nagyon kevesen beszélik, azonban a tanulmányozása alatt könnyen rájöttünk, hogy miért…mindent másképp ejtenek, mint, ahogy leírják.

Kép23.jpg

A tantermi oktatásokkal nem zárult le a napunk, hiszen minden délután kötetlenebb programokkal teltek a napjaink. A városnéző sétán a jellegzetes nevezetességekhez a Temple Bar negyedhez, a dublini kastélyhoz, a Trinity College-hoz látogattunk el, azonban az idegenvezetőnk a város azon arcát is megismertette velünk, amelyet turistaként nem biztos, hogy megismertünk volna. Sajnos a kedvezőtlen időjárás miatt a sétát előbb be kellett fejeznünk.

Kép24.jpg                 Kép25.jpg

Látogatást tettünk a GPO Múzeumba, amely a függetlenségi háború jelentős helyszínéül szolgált, majd másnap Dubliniába látogattunk el, ahol a viking életmóddal, történelemmel interaktív módon ismerkedhettünk meg.

Kép26.jpg        Kép27.jpg

Sajnos az idő rövidsége miatt Írország népszerű természeti csodájához, a Moher-sziklákhoz nem tudtunk ellátogatni, azonban ez a kisváros igazi csoda volt számunkra. Az oktatónk ajánlására ellátogattunk egy Dublinhoz közeli kisvárosba, Howthba vonattal. A kisváros minden képzeletemet felülmúlta, természeti csodáival teljesen elvarázsolt.

Dublin, a nyitottságával, a felszabadultságával és a bohóságával teljesen magával ragadott. Az emberek mindenhol nagyon segítőkészek, kedvesek voltak. A tanfolyamokon megismert szlengek, nyelvi feladatok és az idegennyelvi közeg sokat fejlesztettek a nyelvtudásomon.

Erre az egy hétre hálával tekintek vissza. Hálás vagyok, hogy egy új ajtó nyílt ki a világ felé, egy új gondolkodásmódot, életvitelt ismerhettem meg. Hiszem és vallom, hogy a nyelvismerettel ajtók nyílhatnak ki előttünk, akadályokat küzdhetünk le és egy picit könnyedebben felfedezhetjük a világot.

Köszönöm a lehetőséget és bízom benne, hogy ha újra adódik egy hasonló lehetőség, ismét szerencsésen részese lehetek egy újbóli utazásnak.

Mottó

„Az iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére
és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”

(Szent-Györgyi Albert)