Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi

Általános Iskola

Fábiánné Oláh Zsuzsanna

Rovinj

2023.07.16-22.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Inkluzív nevelés, oktatás

zsuzsié.jpg

2023. július 16. és 23. között vettem részt Rovinjban a Jutaki Bt. által szervezett "Inkluzív nevelés, oktatás" című tanfolyamon. Izgatottam vártam ezt a hetet. Egyrészt mert nagyon kíváncsi voltam, milyen formában "kapjuk" majd az oktatást, mennyire lesz száraz vagy inkább gyakorlatorientált a képzés. Másrészt pedig nagy kalandnak ígérkezett ez a néhány nap, hiszen családommal együtt indultunk útnak.

Érkezésünkkor szinte mellbevágó volt a fülledt, páradús levegő, de a panoráma kárpótolt bennünket, alig tudtunk betelni a tenger látványával és a városka hangulatával. Vasárnap délután a kurzus regisztrációval,majd egy rövid ismerkedéssel indult. Bemutatkoztak oktatóink illetve a csapat többi tagja. A többség a pesti tankerületekből érkezett, de hárman egészen Gyimesből (Erdély) utaztak idáig, jómagam pedig Nézsáról, Nógrád megyéből. Sokszínű csapat alakult ki, akik minden korosztályban érintettek óvodától a középiskoláig. Az estét egy közös vacsorával zártuk. 

Oktatóink -Kókayné Lányi Marietta és Vajna Kinga - a Gyermekek Háza alternatív iskola tanítói. Rögtön mély benyomást tett rám, hogy kiemelkedő elméleti tudásuk mellett saját tapasztalataikból is merítenek, és próbálják nekünk is átadni mindezt.

Első napunk mottója "Fontos vagy". Játékos feladatok segítségével ismerkedtünk egymással,illetve a kurzus főbb témaköreivel. Integráció, inkluzió fontosságáról beszélgettünk,ki hogyan éli meg ezt saját munkája során. Ami különösen tetszett, hogy rengeteg gyakorlati ötletet, tippet kaptunk,amit mi is "használhatunk", beépíthetünk a mindennapok során, akár alsós tanítóként, szakos tanárként vagy épp pegadógiai asszisztensként dolgozunk.
Másnap megtekinthettünk egy filmet, amiben bemutatták oktatóink a Gyermekek Háza alternatív általános iskolát és gimnáziumot. A film elemzése kapcsán beszélgettünk az inkluzív nevelés főbb vonalairól, a befogadó iskola jellemzőiről. Amit kiemeltek számunkra, hogy "A differenciálás alapja a gyermek ismerete." Ez a mottó valóban átszövi mindennapjaikat, az iskola, a tantermek kialakítása lehetővé teszi a kiscsoportos vagy akár egyéni foglalkozásokat tanóra közben is.
Szerdán főként a tanári módszerekről kaptunk elméleti és nagyon sok gyakorlati oktatást. Beszéltünk a kooperatív módszer és projektmunkák hatékonyságáról, valamint megismertük a többszörös intelligencia fogalmát. Mindezt sok-sok, a saját bőrünkön is megtapasztalt feladattal, játékkal tettük még színesebbé. Nagyon kreatív, jó humorú, egymásra odafigyelő csapatokká szerveződtünk.
Mindazt a tudást,amit eddig kaptunk, a következő napon még jobban igyekeztünk elmélyíteni és a gyakorlatba átültetni. A differenciált rétegmunka felépítését magunk is gyakorolhattuk, feladatunk egy tanóra megtervezése volt a tanult szempontok alapján. Rendkívül összetett feladat ez a mindennapokban, de egyik oktatónk mondata különösen megragadta figyelmem: " Ezek a tanult módszerek nagyon időigényesek az oktató számára, viszont a vele kapott kompetenciák -a gyermek részére- egy életet határoznak meg."
Végezetül azzal zártuk pénteken a tanulásszervezési részt, hogy meghallgattuk, átbeszéltük a kis csoportokban megtervezett tanórákat. Kölcsönösen sok ötletet adtunk át így egymásnak. Ezután betekintést kaptunk az aktuális törvényi rendelkezésekbe, főként az SNI-vel és BTMN- nel küzdő tanulók oktatásával kapcsolatosan, melyek ismerete adott esetben nagyon hasznos lehet.


Visszatekintve a hétre...egy nagyon intenzív, hatékony oktatás részese lehettem egy vidám, nyitott csapat tagjaként. Külön kiemelném, hogy a hét során bármilyen kérdésünk merült fel, akár a tanfolyammal, akár a helyi sajátoságokkal, programokkal kapcsolatban (pl. merre találunk strandot, hajókázási lehetőséget, éttermet, mit érdemes megnézni a városban),  a szervezők azonnal és készségesen segítettek nekünk. Ezúton is köszönjük!

Annak ellenére, hogy családdal érkeztem, nem volt túlságosan megterhelő az oktatáson részt venni, hisz a délelőtti órák után volt lehetőségünk szabad programra is. Kiélveztük a tenger adta lehetőségeket, búvárkodtunk, hajókáztunk, és este naplemente után nagyokat sétáltunk Rovinj óvárosában. A hőség miatt kirándulásra kevesebb alkalmunk adódott kicsi gyerekekkel, de azért Pula kikötőjét és a fantasztikus kolosszeum látványát nem hagytuk ki. 

Remélem, lesz alkalmunk visszajönni ide, és bátran ajánlom másoknak is!

Mottó

„Az iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére
és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”

(Szent-Györgyi Albert)