Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi

Rovinj

2023.07.16-22.

KA122-SCH-7A1AB4E3

Csapatépítés, együttműködést, empátiát, toleranciát fejlesztő technikák

Pedagógiai megújulás és tanári fejlődés a Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola pedagógusainak

Erasmus + tanári mobilitás pályázatunk helyszíne a Horvátországi Rovinjban volt, a JUTAKI BT.- Hungary Expert for Teachers szervezésében. Azért választottam a csapatépítés kurzust, mert fontosnak tartom intézményem humán erőforrását, és a tanult technikák segítenek a dolgozók összekovácsolásában.

A képzésünk helyszíne a városközpontban lévő gimnázium, ahol a különböző termekben történtek a tanári továbbképzések.

Érkezés és regisztráció után a kurzusunk vezetője, Uhrin Csaba az iskola könyvtárába invitált bennünket, ahol a bemutatkozás után különböző ismerkedést segítő játékokat tanultunk, mint a gesztuskör, a lebegő taps, az alliteráló nevek,  így az esti vacsorára a csoport minden tagjának nevét megjegyeztem már, és magamról is tanultam valamit. A képzésen külföldről érkezett kollégákat is megismerhettünk és lehetőség volt a tapasztalatcserére is.

Az intézményünk szlovák nemzetiségi gyökerekkel büszkélkedik, így a csoportunkból többen érdeklődtek az intézményünkről, ez volt az asztaltársaságunk szerveződésének oka is. Jó hangulatban költöttük el a vacsorát a rovinji kikötőben, egy tengerparti étteremben.

Kolléganőmmel már nagyon vártuk a hétfői napot, ami nem okozott csalódást. Csoportokat alapítottunk, amelyben egy hőst és annak szuper képességeit találtuk ki. Született így Hétköznapi hős és Speedy Rovinjez is. A különböző gyakorlatok végén a hasznosítás lehetőségeit is volt alkalmunk összeállítani. A tanult játékokból a pedagógiai gyakorlatomban a Kő-Papír-Ollóval fogom a tanév elején a diákjaimat megismertetni. A szervezők az ebédelés lehetőségét is nyújtották, amelyet a szálláson fogyasztottunk el, és a délutánt a tengerparton töltöttük.

Kedden a  hangulatkör után ölelkező fogót, és gombolyagjátékot játszottunk, amelynek a jelentőségét is megvitattuk. Ebben a programban nekem a Bomba-Pajzs játék keltette fel az érdeklődésemet, mert a csoportszerepek itt nagy jelentőséget kapnak. Ebéd után intézményem pedagógusaival és családjaival kirándultunk, strandoltunk.

Szerdán a kurzus kezdetén mindenki kapott egy A4-es lapot, amelyből hajtogatni kellett valami rá jellemző formát. Nagyon vicces produktumok születtek. A rekkenő hőségben Hógolyó csata és Robotháború vette kezdetét. A gyakorlat során tapasztalhattuk, hogy a kollégáink színészi tehetséggel megáldottak. A képzés második felében egy olyan feladatot kaptunk, ahol képregényt kellett készítenünk közösen. A játékot a saját repertoáromba is felvettem és alig várom, hogy kipróbáljam. A délutánt Rovinj óvárosában töltöttük.

Csütörtökön empátiafejlesztő feladattal kezdtük a napot, amelyben én a vendég voltam. A kijelölt szerepemben jól éreztem magam. A csoportgyakorlat egy toronyépítő feladat volt, amelyben jól tudtam együtt dolgozni a kollégákkal.  A nap végén Pula csodás városában  kirándultunk, a város különlegessége, hogy az óvárosban nagyon sok helyen, szinte eredeti állapotukban megmaradtak a római műemlékek, mint az Amfiteátrum, az Ikerkapu, és Minerva temploma.

Pénteken már a búcsú hangulata lengte be a képzés napját, több szívünknek kedves gyakorlatot idéztünk fel. Közös rajzot készítettünk, egymás hátára rajzoltunk. Trénerünk kiemelkedő munkája motivál bennünket a tanult gyakorlatok adaptálására.

Majd üzenetet írtunk a résztvevőknek, amelyet én is szeretettel őrzök.

Trom Kata idézete jutott eszembe erről a hétről: a derű az egyik legnagyobb kincs, amely valóban gazdaggá teszi az embert. Amikor lelkünket vidámság járja át, lényünk mintha kitágulna: befogadóbbá válunk a világra.

Szombaton közös hajókirándulás következett, ahol a csoportok résztvevőivel még beszélgethettünk, email címet, telefonszámot cseréltünk. A hajón mediterrán ebédet ettünk, amelyet a matrózunk sütött nekünk. A kikötőben elbúcsúztunk és megígértük, hogy jövőre veletek ugyanitt találkozunk.

Köszönjük Véghné Juhász Krisztinának és kollégáinak szervező munkáját, mert az ő segítségükkel lehetőségünk nyílt módszertanunk megújítására.

Mottó

„Az iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére
és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”