Nézsai Mikszáth Kálmán Szlovák Nemzetiségi

Általános Iskola

Kép5zsuzsa.jpg

Játék-kaleidoszkóp: Kicsik és nagyok játékai

Változatos játékokban megtapasztalt élmények alapján fogunk önmagunkhoz és diákjainkhoz közelebb kerülni. A gyakorlatban is megismert játékok rendszerező vizsgálata segít eligazodni napjaink gazdag játékkínálatában. Gondolkodunk arról is, hogy hol van tere a játéknak az iskolában, a gyermekek életében, és hogy milyen lehetőség van a játékidő megteremtésére.

A játékok soha nem látott mennyiségben és változatosságban vesznek körül minket. Mégis azt tapasztalhatjuk, hogy tanácstalanul és távolságtartással viseltetünk a játékok iránt. Valamikor régen játszottunk, de már “felnőttek” vagyunk. Se időnk, se alkalmunk nincs játszani. A gyerekek viszont szívesen játszanak, sőt igénylik az együttjátszást. A pedagógus jól teszi, ha kapcsolódást keres tanítványaihoz – s mi sem egyszerűbb mód erre, mint velük játszani. Fontos, hogy a játékra ne mint egy hasznos pedagógiai módszerre tekintsünk, melyet alkalmazunk a gyerekeken, hanem interakciós lehetőséget lássunk benne, ami áthidalja a pedagógus-diák közti generációs és társadalmi űrt. Persze a játékban egyenlő félként hatalmas tér nyílik a nevelésre és egyéb pedagógiai hasznokra is. Ahhoz, hogy ehhez a kapcsolódáshoz eljussunk, először felkutattuk saját játékos gyökereinket, megkeresve azt, hogy ki milyen játékos típus. Megpróbáltuk a játékokat egyszerű, ugyanakkor hasznos iránymutató szempontok szerint rendszerezni.

Nagyon jó, ha a pedagógus széles játékrepertoárral rendelkezik saját és tanítványai örömére, és mindig a megfelelő játékot tudják választani. A tanfolyamon sok játékot ismertünk meg, melynek a legtöbbjét ki is próbáltuk. Fontos szempont volt a tanfolyam játékkínálatában, hogy a legtöbb játék egyaránt élvezetet nyújt kicsiknek és nagyoknak, így a tanítványokkal játszás nem válik teherré, s így megvalósulhat a kapcsolódás. Egyrészt olyan jól bevált közösségépítő játékokat ismertünk meg, melyek segítenek a tanulócsoport közösségé formálásában. Másrészt nagyszerű ősi és modern játékok különlegességeit vettük górcső alá, melyekkel elsősorban a gyerekek kognitív fejlődését tudjuk segíteni. Ugyanakkor a hangsúly nem a fejlesztésen volt, hanem hogy ezeket a játékokat hogyan érdemes játszani a gyerekekkel. Foglalkoztunk azzal is, hogy milyen életkorban milyen játékokkal érdemes megkínálni a gyerekeket, illetve játékvariációkat ismerünk meg, és készítettünk el. A résztvevők nyitottak és jókedvűek voltak, mert játék volt bőven.

A képzés célja, célkitűzései a következők voltak: Játékokkal kapcsolatos attitűd formálása, fejlesztése

Új játékok megismerésén keresztül a pedagógiai munka támogatása megkönnyítése

Játékokra irányuló reflektív és rendszerező gondolkodás fejlesztése

A csoportunk nagyon nyitott volt minden játékra. Elsősorban a csoportos és közösségi játékokat részesítettem előnyben, hiszen egy osztályban ezekre van nagyobb lehetőség és szükség a közösségépítéshez.  Ezek a játékok egymás elfogadására és tiszteletére nevelnek.

Mentorunk Móricz Márk, nagyon jó munkát végzett a csoportunkkal, jókat és vidáman játszottunk, vitatkoztunk. Minden játékot ki akartunk próbálni és majd a munkánkba beépíteni.

Szívesen részt vennék ilyen képzésen a következő évben is.

Köszönöm a lehetőséget, kívánok továbbra is jó szervező munkát!

 Kucsera Andrásné

Mottó

„Az iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére
és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”

(Szent-Györgyi Albert)